Aktuellt

Ola Brunnström: ”Jag är övertygad om att Arriva kommer att ångra att man startade detta.”

Efter att arbetsgivaren Arriva, som driver trafiken på Pågatågen i Skåne, hotat sina anställda med hyvling, sämre villkor, och uppsägningar kokar det bland lokförare och ombordpersonal. Facklig vänster fick till en intervju med Ola Brunnström, huvudskyddsombud och aktiv i Seko Klubb Pågatåg.

Facklig vänster: Arbetsgivaren Arriva, som driver trafiken på Pågatågen i Skåne, har varslat om att de avser att ”erbjuda” 240 anställda en sänkning av arbetstiden till 80 procent, sämre villkor (bl.a. indragna fridagar) och hotar de som tackar nej med uppsägning. Vad säger du om detta ”erbjudande”? Hur har det tagits emot?

Ola: Det är ett slag i ansiktet på alla som arbetar på Pågatågen. Under året så har Arriva gjort flera framstötningar med lönedumpning och att försöka komma undan kollektivavtalet. Det här blir mer av samma. Vi kör i upphandlad trafik och Arriva har haft alla möjligheter att räkna på kostnaderna innan de la ett bud. Hyvlingen är ett försök att ytterligare sänka kostnader och lägga över bördan på personalen. Vi har en modell med ”sist in först ut”. Den är inte optimal men den ger ändå en förutsägbarhet. Hyvlingen ställer ”sist in först ut” åt sidan och öppnar för godtycklighet och splittring.

Facklig vänster: Seko Klubb Pågatåg har uppmanat dom anställda att tacka nej. Hur har gensvaret varit?

Ola: Bra, generellt. Sen är det alltid svårt att veta då de som kanske funderar på att tacka ja tenderar att vara tysta. Men den absoluta majoriteten tänker tacka nej, trots stora risker för den egna ekonomin om det blir uppsägningar.

Facklig vänster: Hur är stämningen hos arbetskamraterna nu? Oro? Förtvivlan? Kampvilja?

Ola: Många är självfallet rädda och oroliga, vissa är förtvivlade. Vi jobbar hårt nu med att komma ut med information och har massmöten på Zoom. Men jag känner att rädslan mer och mer vänds till kampvilja. Det här är en känslomässig process vi går igenom och de olika delarna måste få ta sin tid. Jag är övertygad om att Arriva kommer att ångra att man startade detta.

Facklig vänster: Seko har centralt gått ut med att man står beredd att, om man bedömer det som möjligt, ta upp frågan i avtalsrörelsen, dvs i ett läge där man inte är bunden av fredsplikt. Vad tänker du om det, ser du några hinder?

Ola: Svårt för mig lokalt att uttala mig om det då beslut om konflikt tas centralt. Men vi känner ett massivt stöd från förbundet så vi är inte oroliga.

Facklig vänster: Vad är nästa steg i kampen för att försvara heltidsanställningar för dom anställda? Vad kan utomstående göra?

Ola: Konflikten kommer att ske i lite olika faser där vi just nu framförallt behöver moraliskt stöd. Vi på Pågatågen behöver känna att vi inte står ensamma i detta. Så skicka gärna meddelanden från era klubbar och avdelningar så kommer vi att känna styrka. Om Arriva går vidare med uppsägningar så kommer vi kanske att behöva annat stöd på längre sikt. Men hyvlingen måste bort från hela arbetsmarknaden så prata om detta i era organisationer och på arbetsplatserna. Vi kommer behöva ett massivt tryck för att bli av med eländet.

_____________________________________________________

Stöduttalanden:
Skicka stöduttalanden till klubben: [email protected]

Mer information:
Läs mer om konflikten i Sekotidningen här.

Läs fackförbundet Sekos uttalande här.

Besök Seko Klubb Pågatågs hemsida här.