Fackligt aktiva profiler

Emma Karlsson

Emma Karlsson är fackligt aktiv i Seko och jobbar på ett godstransportföretag, dvs på järnvägen. Hon har alltid varit med i facket, men det var först när hon fick en mer varaktig anställning som hon kände motivationen att engagera sig fackligt. I Emmas klubb prioriteras medlemsaktiviteter högt, och det leder till stor uppslutning och att medlemmar kommer samman och snackar.

Facklig vänster: Du arbetar på ett av dom stora godstransportföretagen, Green Cargo, som radioloksoperatör eller, med ett enklare ord, som växlare. Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Emma: Det är väldigt varierande eftersom jag arbetar på en stor rangerbangård och det finns många uppgifter att utföra. Vissa dagar bromsprovar och funktionskontrollerar jag godstågsvagnar. Vissa dagar sitter jag inne i rangertornet och övervakar växlingen. Andra dagar arbetar jag i lokdepån och tar hand om lok mellan avgångarna.

Facklig vänster: Du är också fackligt engagerad sedan 3 år och förtroendevald sekreterare i Seko Klubb Green Cargo Väst. Vad var bakgrunden till ditt fackliga engagemang?

Emma: Jag har alltid sett det som självklart att vara medlem i facket. Men när jag började arbeta på den arbetsplats jag är nu var det i stort sett mitt första riktigt stabila jobb så blev det nog första gången det kändes konstruktivt att engagera mig. Den grundläggande orsaken är säkerligen uppväxten med min fackligt engagerade pappa som var fackligt förtroendevald på posten under min uppväxt.

Facklig vänster: Vad är det bästa du vet med att vara fackligt engagerad? Vad är jobbigast?

Emma: Det bästa är när man faktiskt märker att vi är starka tillsammans, att ifall vi håller ihop så kan kollektivet göra skillnad. Det jobbigaste är att det fackliga arbetet motarbetas, i samhället i stort och på arbetsplatserna i synnerhet. Vi får ständigt kämpa för att få våra fackliga ledigheter och fackliga tid. Skyddsorganisationen får ständigt mindre tid att utföra sitt arbete på.

Facklig vänster: Hur jobbar du med dina kamrater i Seko-klubben för att involvera medlemmarna i verksamheten och för att vara en stark motpart på arbetsplatsen?

Emma: I vår klubb lägger vi en del pengar och energi på att bjuda in till aktiviteter. Det kan kanske låta väldigt banalt och kanske inte som en självklar uppgift för en fackförening egentligen. Men det gör att folk kommer på möten och samlas och snackar. På många aktiviteter kommer så många som hälften av alla 140st medlemmarna.

Facklig vänster:  Kan du nämna två fackliga eller facklig-politiska frågor som du ser som särskilt viktiga idag?

Emma: En fråga som är viktig för oss lokalt är inflytandet över vår schemaläggning och hur vår arbetstid läggs. Vi har idag en schemamodell som bygger på önskemål, men i själva verket är det väldigt svårt att få igenom sina önskemål. Det ger ett schema som kan falla ut hursomhelst över hela dygnet då vi jobbar treskift. För mig och mina kollegor är detta väldigt uttröttande och det är svårt att balansera privatliv och arbete. Att få energin att räcka till är också svårt, då schemat är väldigt hoppigt. Du kan få arbeta både morgon, eftermiddag och natt på samma vecka.

En annan fråga som jag tycker är viktig i samhället är att försvara fackföreningarnas plats i arbetslivet och politiken. Vi har ju sett ett flertal gånger de senaste åren då övriga partier försök och lyckats underminera fackföreningarnas rättigheter. Först med frågan om strejkrätten och nu senast med las-frågan. Vi måste fortsätta att stå upp för våra fackliga rättigheter.

Mer om Emma:

Ålder: 29