Kommentar och debatt

Intensifiera arbetet mot arbetslivs-kriminalitet!

Kommentar till Byggmarknadskommissionens rapport:

På svensk arbetsmarknad förekommer en utbredd arbetslivskriminalitet. Oseriösa företag dumpar löner och villkor och bryter systematiskt mot lagar och regler i syfte att skaffa sig konkurrensfördelar. Arbetslivskriminaliteten påverkar arbetstagare, företag och i förlängningen hela samhället.

Arbetstagare utnyttjas och tvingas arbeta för låga löner och till usla villkor, vilket även pressar ner löner och villkor för övriga löntagare i utsatta branscher. Företag som följer lagar, avtal och regler konkurreras ut av oseriösa aktörer. Samhället går miste om miljardbelopp via uteblivna skatter och avgifter. Utvecklingen är systemhotande och måste stoppas.

I grunden är det avgörande att de som arbetar på svensk arbetsmarknad har trygga anställningar och att det finns en stark facklig organisering. Så kan brister och utnyttjande upptäckas och åtgärdas. För att stoppa arbetslivskriminaliteten krävs dock även skärpta lagar och regler.

Vänsterpartiet har under lång tid lagt fram förslag i riksdagen för att motverka arbetslivskriminalitet och osund konkurrens på svensk arbetsmarknad. Vi har bl.a. föreslagit skärpta regler för arbetskraftsinvandring som skyddar arbetskraftsinvandrare från att utnyttjas av oseriösa företag, att utstationeringslagstiftningen ska ändras så att svenska löner och villkor gäller fullt ut alla som jobbar i Sverige och att det myndighetsgemensamma arbetet mot arbetslivskriminalitet ska stärkas genom bl.a. förbättrade möjligheter att utbyta information.

Byggbranschen är en av de sektorer där arbetslivskriminaliteten är särskilt utbredd. Svartjobb, skattefusk och exploatering av utländsk arbetskraft är vanligt förekommande. För två år sedan tillsattes Byggmarknadskommissionen – ett branschgemensamt initiativ inom byggsektorn. Kommissionen fick i uppdrag att dels kartlägga rådande förhållanden på den svenska byggmarknaden, dels föreslå åtgärder som främjar en långsiktig utveckling av en sund, hållbar och attraktiv byggbransch.

Igår presenterade Byggmarknadskommissionen sin slutrapport. I rapporten presenterar kommissionen ett flertal förslag för att motverka arbetslivskriminaliteten i byggbranschen. Vänsterpartiet välkomnar kommissionens förslag och kan konstatera att flera av förslagen ligger i linje med våra förslag på området. Merparten av förslagen är specifika för byggbranschen, men flera av förslagen är övergripande och rör hela arbetsmarknaden.

Vi förutsätter att Delegationen mot arbetslivskriminalitet, som regeringen tillsatte i höstas, tar till sig Byggmarknadskommissionens förslag i det fortsatta arbetet med att motverka arbetslivskriminaliteten på svensk arbetsmarknad. Vi förutsätter även att regeringen, mot bakgrund av kommissionens rapport, intensifierar arbetet mot arbetslivskriminalitet och lägger fram konkreta förslag på riksdagens bord i närtid, bl.a. vad gäller myndigheternas möjligheter att utbyta information.

Ciczie Weidby, ersättare i arbetsmarknadsutskottet (Vänsterpartiet)

Ali Esbati, ledamot i arbetsmarknadsutskottet, arbetsmarknadspolitisk talesperson (Vänsterpartiet)

Bild: Byggnads

————————————————–