Fackliga och politiska förslag

Vänsterpartiets politik mot arbetslivs-kriminalitet

Vänsterpartiet driver ett antal förslag i riksdagen för att motverka arbetslivskriminalitet och osund konkurrens på svensk arbetsmarknad. Här är några av de viktigaste:

• Utöka antalet myndighetsgemensamma arbetsplatskontroller. Tillför mer resurser till det myndighetsgemensamma arbetet mot arbetslivskriminalitet.
  • Förbättra myndigheternas samverkan. Ändra sekretessreglerna så att myndigheterna kan dela information med varandra och därmed upptäcka, utreda och lagföra fler kriminella arbetsgivare.
  • Inför ett rättvist system för arbetskraftsinvandring. Vi vill bl.a. återinföra arbetsmarknadsprövningen (arbetstillstånd ska endast ges till de branscher där det råder arbetskraftsbrist), införa krav på juridiskt bindande anställningserbjudande eller anställningsavtal (den lön och de villkor som utlovas när arbetskraftsinvandraren beviljas arbetstillstånd ska gälla. Lön och villkor ska vara i nivå med kollektivavtalet för branschen), och införa krav på heltidsanställning för att bevilja arbetstillstånd.
  • Tillför mer resurser till Arbetsmiljöverket så att fler inspektörer kan anställas och tillsynsarbetet på arbetsplatserna förbättras.
  • Utöka de regionala skyddsombudens tillträdesrätt – i ett första steg till arbetsplatser med kollektivavtal där det för tillfället inte finns medlemmar, i ett andra steg till samtliga arbetsplatser (även arbetsplatser utan kollektivavtal).
  • Förbättrade regler kring F-skatt: Krav på mer än en uppdragsgivare för att godkännas för F-skatt, inför ett tidsbegränsat godkännande av F-skatt.
  • Bättre regelverk vid offentlig upphandling. Vi vill bl.a. att man ska kunna ställa krav på kollektivavtal fullt ut i alla upphandlingar och att det som huvudregel ska ställas krav på att max två led av underentreprenörer får användas vid offentlig upphandling.
  • Förbättrad kontroll av underentreprenörer: Ge de lokalt fackligt förtroendevalda hos huvudentreprenören möjlighet att dels begära ut listor över de underentreprenörer som verkar på en arbetsplats, dels agera i lägen med komplicerade entreprenörskedjor.

Källor:

Motion 2021/22:469 Ordning och reda på arbetsmarknaden