Vänstern på Jobbet

Kan en arbetsplats vara demokratisk?

Jan-Olov Carlsson, med ett förflutet som fackligt aktiv industriarbetare på Volvo Lastvagnar, har skrivit en motion till Umeås kommunpolitiker. I den föreslås en demokratisering av arbetslivet, konkret genom att kommunen ska ge makt och inflytande över hur arbetet i kommunens verksamheter ska utformas till dom anställda.

Vad hoppas du och Vänsterpartiet uppnå med detta?

Arbetsplatsträffar, samverkan och MBL-förhandlingar i all ära, det har inget med reellt inflytande att göra. De senaste årtiondena har de anställdas och fackens inflytande minskat. Det är dags att vända den trenden. Varför skulle inte en arbetsplats kunna vara demokratisk? Vi utmanar en ordning i samhället, omhuldat av arbetsgivare och makthavare. Den utgår från att arbetsgivaren har all makt och att vi anställda är maktlösa. Detta samtidigt som alla högtidlighåller 100 år av demokrati i Sverige!

Finns det exempel på att demokratiskt styrda arbetsplatser fungerar?
Ja, det finns exempel på arbetsplatser som styrs av mindre kooperativ och liknande, som kan kallas demokratiska. Det viktigast är ändå: vad är det som talar mot att löntagare inom offentlig eller privat verksamhet skulle kunna bli självstyrande i frågor som direkt berör deras arbete och arbetsvillkor? Utgångspunkten för mig är att det utvecklar ansvarskännande, höjer motivation, minskar sjuktal och ger en bättre verksamhet. Sedan handlar det förstås om att utveckla demokratiska former för bestämmande på en arbetsplats. Vi vill börja med de frågor som ligger närmast, göra försök, utvärdera och utveckla.

Hur har förslaget tagits emot av dom övriga politiska partierna? Vad säger facket?

Det har passerat den första instansen, personalnämnden. Alla partier som sitter i nämnden, utom Vänsterpartiet, röstade för att allt är bra som det är, dvs avslag. Motståndet kommer från en rädsla av att förlora makt och kontroll. Arbetsplatsdemokrati vinns inte utan självaktivering och en rörelse underifrån. Vi kommer att ta den stora debatten i kommunfullmäktige. Tills dess sprider vi ett arbetsplatsblad och satsar på arbetsplatsbesök. Vi försöker tända en gnista. Förhoppningsvis finns ett intresse från de fackliga organisationerna att kasta i mera ved i brasan.