Vänstern på Jobbet

Sextimmarsdag ger bättre arbetsplatser

Arbetstidsförkortning med bibehållen lön är ett av de krav Vänsterpartiet driver inför valet 2022. Det finns många goda argument: den tekniska utvecklingen och jämställdheten brukar framhållas. Ett annat perspektiv är det som handlar om arbetsplatserna.

I Göteborg har man testat arbetstidsförkortning i delar av den kommunala verksamheten. Maria Wåhlin, fackligt aktiv stödassistent och aktiv i Kommunalvänstern, framhåller ökad effektivitet, tillgänglighet och minskade sjukskrivningar som några av vinsterna:

– Dels startade kommunen ett projekt på Svartedalens äldreboende, och där blev det väldigt bra effekter för personalens hälsa. Samma erfarenheter har gjorts för socialsekreterarna i Angered, som haft 6 timmarsdag sedan 2017. Där minskade sjukskrivningar, och man behöver inte ta in vikarier på samma sätt som tidigare. Man kan också hålla öppet längre och ge mer service åt medborgarna.

Det är inte bara inom välfärdsverksamheterna som kortare arbetstid lönar sig. Maria fortsätter:

– Vi har även exemplet Toyota Center i Mölndal. Där har det möjliggjort 12 timmars öppettid, med roterande tvåskift. Det gjorde att man kunde utnyttja lokalerna bättre, samtidigt som fordonsteknikerna, som har ett tungt jobb, har fått bättre arbetsmiljö.

Maria har också pratat med folk hon känner i byggbranschen.

– Snickare och elektriker jag pratat med säger att det borde finnas tydliga fördelar även för dom med 6-timmar. Då skulle man kunna upprätthålla 12-timmarspass fördelat på två skift, och jobba mer effektivt med material som måste tas fram och stoppas undan vid arbetsdagens slut. Kör man sextimmarspass i två lag kan några gubbar ta fram, byta av och så tar nästa lag vid.