EU-valet 2024

Fem förslag från vänster i EU-valet

1.  Svenska kollektivavtal gälla för alla som arbetar på svensk arbetsmarknad
    Vänsterpartiet vill ändra EU:s upphandlingsregler. Arbetsvillkor i nivå med kollektivavtal ska gälla vid all offentlig upphandling – utan undantag. Vänsterpartiet vill dessutom att EU:s upphandlingsdirektiv ändras så att det blir möjligt för upphandlande myndigheter att ställa krav på kollektivavtal. Det handlar bland annat om att säkerställa att arbetare får försäkringar, pensioner och annan ledighet än semester. Vänsterpartiet vill också stoppa social dumpning genom exploatering av EU-medborgares fria rörlighet. Vi är för att EU-medborgare ska kunna arbeta i andra EU-länder, men principen måste vara att alla ska ha rätt till de löner och arbetsvillkor som regleras i lagar och kollektivavtal i det land där man arbetar – oavsett var man är född eller bosatt.
  2. Stärkta rättigheter för de som arbetar för gig-plattformar
    I Europa arbetar miljontals, alltifrån matbud till arkitekter, för olika gig-plattformar (Uber, Bolt, Wolt m.fl.). Gemensamt för majoriteten är att de saknar anställningsförhållande, eftersom plattformarnas affärsmodell går ut på att undgå arbetsgivaransvar. Gigarbetarnas situation går att jämföra med äldre tiders daglönare: de tilldelas tillfälliga, dåligt betalda påhugg av ansvarslösa uppdragsgivare. Vänsterpartiet anser att plattformsföretagen ska betraktas som arbetsgivare och att de som utför arbetet ska betraktas som arbetstagare – med de rättigheter och skyldigheter som följer av detta. Vi behöver stoppa den här utvecklingen innan den sprider sig till fler branscher. När EU-direktivet om plattformsarbete nu ska omsättas i svensk lagstiftning kommer vi att stå på gigarbetarnas sida.
  3. Nej till lagstiftade minimilöner
    I Sverige förhandlar fackförbunden om löner och villkor med arbetsgivarna. Vi har därför inte någon lagstiftning om miniminivån på lönerna – dessa regleras istället i kollektivavtal. Vänsterpartiet anser att makten över vilka villkor som ska gälla på svenska arbetsplatser ska ligga kvar hos arbetsmarknadens parter. Det innebär att löntagarnas villkor kan försvaras och förbättras med hjälp av strejkrätten, och att politiker inte via lagstiftning lättvindigt kan sänka våra löner. Det kallas för den svenska modellen, och den är värd att försvara.
  4. Billigare el för att klara klimatomställningen
    Klimatkrisen kräver snabb utbyggnad av vår elproduktion. Elmarknaden inom EU har under en tid präglats av höga priser. Metoden att sätta elpriser har lett till att dyr fossil energi idag sätter priset på ren svensk el. Trots att Sverige inte använder rysk gas har den ryska gasen styrt de svenska priserna på el. Vänsterpartiet föreslår att elmarknaden inom landet separeras från vår exportmarknad. Det skulle ge oss ett Sverigepris på el, som sätts efter den el som produceras i Sverige och efterfrågas på den svenska elmarknaden. Den nuvarande modellen som styr elpriserna inom EU måste omförhandlas.
  5. Solidaritet med Ukraina och Palestina!
    Att värna folkrätten är grundläggande för en fredlig utveckling i världen där mänskliga rättigheter och människors trygghet värnas. Vänsterpartiet stödjer Ukrainas rätt till att försvara sig, och vi stödjer sanktionerna mot Ryssland. Vi vill också möjliggöra en snabb återuppbyggnad av Ukraina. Av samma grundläggande skäl är Vänsterpartiet motståndare till den långvariga israeliska ockupationen av Palestina. Israels krigsbrott mot och utsvältningen av befolkningen på Gazaremsan måste upphöra. Vänsterpartiet kräver att EU verkar för fred och folkrätt, genomför sanktioner mot Israel, samt säger upp de förmånliga handelsavtal som möjliggör den israeliska ockupationen.