Facklig kritik mot urspårade upphandlingar

Sedan SJ tog över driften av Öresundstågen för knappt två år sedan har konflikter mellan dem och uppdragsgivaren avlöst varandra. Efter att avtalet till sist kollapsat ryter SEKO ifrån:

– Upphandlingarna inom järnvägen har nått vägs ände. Det finns inget utrymme för att bedriva lekstuga med kortsiktiga perspektiv, säger förbundsordföranden Gabriella Lavecchia i ett uttalande.

För att reda ut turerna har vi tagit oss ett snack med Ola Brunnström, lokförare och styrelseledamot i SEKO klubb Pågatåg.

Hallå Ola!

Hej!

Först och främst, vem är det som kör egentligen?

Ja du. SJ vann en upphandling för att köra Öresundstågen i Skåne med start i december 2020. Man har inte lyckats komma överens med Öresundstågen AB som driver tågen och ägs av regionerna i området. Nu har alltså avtalet brutit ihop helt, och något slags nödlösning har fått ta över.

Vad säger detta om upphandlingssystemet?

Varje upphandling är otroligt dyr för oss skattebetalare. Dels är själva processen oerhört kostsam. Men de flesta upphandlingar överklagas dessutom av minst ett av de företag som inte vann, vilket i sig kostar ännu mer. Och till slut blir det ändå så här att det bara kollapsar. Extremt ineffektivt.

Systemet är helt enkelt trasigt, och det är vi som jobbar på tågen, för att inte tala om samhället som helhet, som får ta smällen.

Hur går snacket bland de som arbetar på tågen?

Alla är såklart väldigt oroliga. När jag pratar med dem på Öresundstågen så är de uppgivna. För oss anställda är varje upphandling full av risker. Lönesänkningar, uppsägningar och sämre kollektivavtal är vanligt förekommande när ett nytt bolag tar över. Det är extra riskfyllt när vi är mitt i en avtalsperiod där vi har fredsplikt och svårt att försvara oss om arbetsgivaren kommer med attacker.

Som om inte det var nog så har nu hela systemet brakat ihop. Det är klart det inte känns bra.

Vad kommer att hända nu?

Transdev som drev Öresundstågen innan SJ Öresund ska ta över igen, och köra tågen på löpande nota. En ny upphandling ska göras. Allt detta är förstås otroligt kostsamt för regionen. Detta är rakt av pengar som kunde använts till att se till att tågen funkar och trafiken går som den ska.

Det är uppenbart att upphandlingssystemet måste avvecklas – det finns absolut inga fördelar med det. Det enda det leder till är otrygghet och resursslöseri.

Tack för din tid!

Tack själva!