Intervju

Marknadsskolan slår mot lärarnas arbetsmiljö

Det svenska skolsystemet skapar segregation och betygsinflation. Även arbetsmiljön för lärarna påverkas negativt. Facklig vänster bad Amanda Möllenhoff, lärare på fritidshem i Stockholms stad och fackligt engagerad i Lärarförbundet, förklara hur det hänger ihop.

– När lönsamhet går före drabbas både verksamheten och vår arbetsmiljö, men marknadsskolan dränerar även den kommunala skolans resurser. En effekt är att man skär ner på de olika stödfunktionerna vilket medför att man får lägga mycket tid på sånt som egentligen inte ingår i ens arbetsuppgifter. Barngrupperna har också blivit större i relation till antalet vuxna och lokalerna. Det medför ökad stress och utsatthet för höga bullernivåer.

Facklig vänster: Vilka är dom största fackliga utmaningarna?

– Just nu pågår en stor omorganisering av lärarfacken där alla lärare för första gången kommer ingå i samma förbund. Därför är det extra viktigt att vi bygger en starkare sammanhållning mellan våra yrkesprofessioner, ökar anslutningsgraden och blir ett starkare fack. Det ska vara en självklarhet att bli medlem och engagerad på sin arbetsplats.

Facklig vänster: Hur kan skolan bli en bättre arbetsplats?

– Lärarna behöver en hållbar arbetssituation. Marknadsskolan måste avskaffas och staten bör ta tillbaka ansvaret över skolan. Det kan vi möjliggöra genom att fortsätta påverka, värva kollegor och genom att rösta på Vänsterpartiet i höst!