”Vänstern måste vara en stark röst för yrkes-chaufförerna”

En effekt av den fria rörligheten på EU:s arbetsmarknad har varit att allt fler inrikestransporter utförts av utländska åkerier som betalar löner långt under nivån i svenska kollektivavtal, och som dessutom pressar sina chaufförer att bryta mot både arbetstids- och trafikregler. Seriösa åkerier har å andra sidan fått det svårare att klara konkurrensen.

Dock har viktiga steg kunnat tas för att komma till rätta med problemet: År 2020 antogs ett nytt ”vägpaket” i EU med nya regler för att få bättre ordning på den tunga trafiken på vägarna. Detta skedde efter ett omfattande arbete från transportarbetarfacken och vänstern i EU.

Paketet innehöll nya regler för utstationerade chaufförer (som tillfälligt kör i ett annat EU-land), så att de kan få rättvisare löner för sitt arbete. Det innehöll även bättre kontrollmöjligheter genom kör- och vilotidsbestämmelser, färdskrivarbestämmelser och bättre reglering av så kallade cabotagetransporter (då utländska lastbilar utför inrikestransporter).

Björn Molin, ordförande i Transports avdelning 6 (Värmland)

Trots lagstiftningen är det dock tydligt att fusket på många håll fortsätter, och att kontrollerna behöver förbättras. Björn Molin, som jobbar på Schenkers terminal i Karlstad och är fackligt aktiv i Transport, håller med:

– Bra lagstiftning har införts. Men det nya regelverket måste efterlevas, och där brister det ofta. Det behövs definitivt mer resurser för myndighetskontroller och bättre samordning för att stävja fusket.

Så länge som det går att tjäna pengar på billiga transporter finns också ett starkt incitament till att fusket fortsätter, något som Björn ser i sin fackliga vardag:

– Arbetsgivarsidan är i princip helt frånvarande. När vi träffar förhandlarna för åkeriföretagen så fattar de förvisso att branschen behöver bättre arbetsvillkor. Men deras huvudorganisation Svenskt Näringsliv sitter och bromsar. Där trycker man i stället på för ”gratis frakt”, och säger att transporterna inte får bli dyrare för industrin.

Gällande vad som behöver göras nu har Björn ett tydligt budskap:

– Vi behöver mer av samverkan mellan myndigheter inom EU för att öka antalet kontroller på vägarna, också här i Sverige. Här är det viktigt att vänstern fortsätter att trycka på som en stark röst för chaufförerna, och för branschen som helhet!