“Vi behöver värna våra kollektivavtal”

I Sverige är anställnings- och arbetsvillkor (löner, arbetstider, ledigheter, pensioner och mycket annat) till stor del reglerade i kollektivavtal. För att den ordningen ska funka behövs fackföreningar med tillräcklig styrka och antal medlemmar för att kunna företräda de anställda. Grundtanken är att arbetsgivare inte ska kunna konkurrera med låga löner och försämrade arbetsvillkor.

Även i branscher där kollektivavtal är normen försöker arbetsgivare hitta sätt att runda dem. Ett exempel är kollektivtrafiken. Marta Aguirre har arbetat som tågvärd på Stockholms pendeltåg:

– Arbetsgivarna är ofta kreativa. Ett exempel var när de bildade ett nytt bolag som pendeltågstädarna flyttades över till, vilket betydde att de inte längre behövde tillämpa det tidigare kollektivavtalet.

Marta menar att det bara är genom facklig organisering som sådana försök kan avvärjas, med tillägget att facket också måste våga ta konflikter.


Ett problem för alla anställda i tåg- och busstrafiken är också de återkommande upphandlingarna:

– De som vill ha systemet säger att kollektivtrafiken blivit billigare med dessa. Men upphandlingarna leder till en press på villkoren. Bolagens vinster betalas av anställda och av resenärer i form av sämre turtäthet, urholkad service och brister i arbetsmiljön.

Marta Aguirre, fd tågvärd som kandiderar i EU-valet

Marta kandiderar i EU-valet
Marta Aguirre kandiderar för Vänsterpartiet i det kommande EU-valet, och står på fjärde plats på partiets lista. Om hon väljs in vill hon arbeta för att det ska bli svårare för arbetsgivarna att runda kollektivavtalen.

– Vi behöver ändra regelverket för EU:s upphandlingsdirektiv så att kollektivavtal blir normen. Sedan behöver vi en diskussion i Sverige om värdet av att sköta samhällsviktiga verksamheter, såsom kollektivtrafiken, i egen regi. 

Dela den här sidan:

Kopiera länk